Így éld túl az év végi hajrát!


Tizedikes, francia kéttannyelvűs gimnazistaként már egy ideje "régi szép időknek" hívom azt a korszakot, amikor júniusban már csak filmet néztünk a tanórákon, majd boldogan indultunk haza tudva, hogy vállunkat már nem nyomják elkészítendő házi feladatok, se a nehéz szóbeli vagy írásbeli feleletek súlya.
A gimiben egész máshogy működnek a dolgok. Május vége felé minden tanár turbó sebességre kapcsol, hogy befejezzük az aktuális tananyagrészt, vagy a lehető legtöbbet vehessük, hogy még június első két hetében egy témazáróval le tudjuk zárni a tanévet.
Miután négyórás éjszakai pihenéssel, karikás szemekkel és koffeinmérgezéssel átverekedtük magunkat a dolgozathegyeken, jöhetnek az év végi vizsgák, amik rengeteg felkészülést és ismétlést igényelnek. Ez az időszak senkinek se egyszerű - akinek mégis, azelőtt megemelem a kalapom -, de egy-két jótanáccsal talán szolgálhatok, hogy valamivel könnyebben vegyétek ezeket az akadályokat.


1. Időbeosztás. Nekem bevált, és szerintem ez az alapja mindennek. A sulis noteszem szerint, amiben a házikat, dolgozatok és vizsgák időpontját, valamint a beadandó dolgozatokat írom össze, minden hétvégére, és ha sűrű hetem van a hétköznapokra is, írok egy időbeosztást. Így semmi sem marad ki, rendszerben látom, hogy mit csináltam már meg és mit nem. A legjobb pedig, hogy kisebb pihenőket, családi programokat beiktatva még ki is kapcsolódhatsz kicsit.


2. Megfelelő körülmények. Az évek alatt már biztosan kikísérletezted, hogy milyen körülmények között tudsz a legjobban a tanulásra koncentrálni. Zenét hallgatva vagy teljes csendben, hatalmas kupiban vagy rendben, az asztalodnál ülve vagy a kertben sétálgatva. Ha hatékonyan és gyorsan le szeretnéd tudni a tanulást, jobb, ha odafigyelsz a körülményekre.

3. Alvás. Alvás. Alvás. A maximalisták és az olyan törekvő, de gyakran elbukó emberek, mint én nem igazán figyelnek oda arra, hogy eleget aludjanak. Régebben képes voltam órákon keresztül magolni egy témazáróra, és csak akkor vettem észre, hogy már éjfél is elvolt, amikor a fejem az íróasztalomon koppant. Ebben az esetben akármennyit is készülsz egy dolgozatra, másnap a fáradtság miatt nem valószínű, hogy százszázalékosan vissza tudod adni azt a tudást, amit előző este összegyűjtöttél.
Az aktív kikapcsolódás is legalább ennyire fontos. Ha még csak este hat óra, de te már három órája görbülsz a tankönyv felett, lehet, hogy egy kis futás vagy mozgás után jobban fog az agyad. Ahogy mondani szokták, a szellemi fáradtságot, fizikai fáradtsággal lehet kiváltani.

4. Ne hagyj semmit az utolsó pillanatra. Bagoly mondja verébnek, de ez tényleg igaz. Bár én tipikusan az utolsó pillanatban csinálok meg mindent, egy ideje trenírozom magam, hogy ne essek folyton ebbe a hibába. Így mint áldozat tudom javasolni, hogy mindig időben álljatok neki tanulni egy dolgozatra vagy vizsgára.



5. Motiváció. Mint az időbeosztás, ez is legalább annyira fontos. Ha nincs motiváció, nincs miért harcolni, egy szepillantás alatt belebukhatunk a sok tanulásba és feladhatjuk. A legbanálisabb csak éljem túl nyárig egy Imagine Dragons koncert is lehet a cél. A lényeg, hogy motiváljon valami, ami miatt tényleg odateszed magad. Így sokkal egyzserűbb túlélni az év végi megpróbáltatásokat.

Csupán néhány dolog, amivel a tanárok és szülők traktálnak minket. De ha ezekre tényleg odafigyelünk, talán még egyben megéljük június 16-át.

2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Szerintem sokak számára te és a te bejegyzésed az utolsó mentsvár. Különös, de míg az általános suliban az utolsó hetek lézengéssel teltek, addig középiskolában és gondolom az egyetemen is, ilyenkor mindenki kétszer annyira hajt, mint előtte. Mi jövőhéten végig dolgozatokat írunk és szerintem sokaknál van ez ugyanígy. Az időbeosztás nekem is rengeteget segít, mióta határidő naplót és külön, iskolai tervezőt használok. Ennek köszönhetően tudom, melyik nap mit tanuljak és mennyit, tudom, milyen feladatokat kell teljesítenem, illetve nincs bűntudatom, ha marad szabadidőm. A többi tanácsod is hasznos, szerintem az alvásról szóló az, amit nekem mindenképp meg kéne fogadnom. Az elég sarkalatos pont sokak számára.
    Üdv: Kriszti :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! :)

      Nekem is ugyanezek segítettek, bár őszintén bevallom, néha kicsit azért még elúszok. Legszívesebben visszamennék általánosba és a nyugodt júniusba. Örülök, hogy ha segített kicsit a bejegyzés, és kitartás erre a pár napra! ;)

      Törlés